Nyheter  Mandag 3. juli 2023

Ukrainsk familiekor

- Et hjertevarmt og rørende prosjekt

Ukrainsk kor trio

Koret på scenen under forestillingen Flere Farger Mo i Rana

Det er torsdag 27.april. På Nordland teater summer det av stemmer på forskjellige språk. De gjør seg klare til premieren på forestillingen Flere farger Mo i Rana

Blant dem som skal stå på scenen denne kvelden er 16 stolte ukrainere.

Initiativ

Ved Rana kulturskole jobber Dasha Katyba. Hun kom til Norge i 2005, og engasjerer seg for de nyankomne flyktningen fra sitt gamle hjemland. I februar, kun to måneder før forestillingen, spør hun - Kan vi ikke starte et ukrainsk kor?

Tiden er knapp, men produsenten Elisabeth Kulseng kaster seg rundt:

- Jeg hadde så lyst til å få dette til, og tenkte, "Kan det være mulig"? Vi måtte få på plass finansiering, rekruttering og ikke minst transport. Jeg kastet meg rundt og skreiv søknad den 9. februar. Da vi allerede fikk svar etter kun én dag kjørte vi på.

Ukrainsk kor portrett 3

Sangerne strålte på scenen

- På første øving kom det tre personer, men de trodde de skulle på konsert så det var en litt trang fødsel, sier Kulseng.

De tre må ha vært veldig fornøyde for ryktet hadde spredd seg og allerede neste uke dukket opp hele 43 ukrainere som ville være med på Ukrainsk familiekor.

Det å kunne skape en sosial møteplass for mennesker som har det veldig vanskelig for tiden har vært helt nydelig, og vi ønsker så inderlig å kunne videreføre prosjektet.

Elisabeth Kulseng, produsent

- Det var genialt at prosjektet var tenkt som et familiekor slik at det ikke skulle være nødvendig med barnevakt for å kunne delta i aktiviteten, sier Ludvig Claeson, daglig leder Musikkens studieforbund, som behandlet søknaden.

Ukrainsk kor portrett

Blomster i håret hører med når ukrainere pynter seg

Store avstander

De som var med kunne være frivillige på alt fra kaffekoking til pianospill og transport. Tanken med prosjektet var ukentlige sosiale møter hvor man fikk lov til å synge og ha sosialt samvær med kake og kaffe. Mye kake og kaffe

– Vi innså raskt at vi kom til å sprenge budsjettet for kaffe og kaker, sier Kulseng.

Men det ble også mye sang. Med norske og ukrainske kjente folkesanger på repertoaret ble det raskt god stemning og vakker musikk. Målet om å delta på forestillingen virket innenfor rekkevidde.

Men så dukket det opp andre utfordringer. Å ukentlig samle mange ukrainere i Mo i Rana når mange bor på mottak i Hemnes er en kostbar affære, i det transportutgifter sto i fare for å spise opp hele budsjettet trådte Hemnes flyktningkontor til og sørget for transport.

Ukrainsk kor portrett 4

Et fargesterkt kor

God språklæring

Det å organisere et kor, med all informasjon og forberedelser til forestilling, virker ikke som en enkel jobb. Gjennom en Facebookgruppe ble det skrevet på norsk, engelsk og litt hjelp av google translate.

– Mange av de nyankomne lærte seg ganske mye norsk i løpet av denne korte tiden, forteller Kulseng.

Ukrainsk kor poserer

Deltakerne besto av ukrainere som har bodd i Norge noen år, noen som kom for et år siden og er bosatt og ganske mange som var helt ferske og nyankommet til Norge.

Forestilling

I løpet av ni torsdager ble det øvd på hele åtte ukrainske folkesanger og en norsk.

– Da prosjektet ble satt i gang var vi allerede i full gang med forberedelsene til forestillingen Flere Farger – og så fikk vi disse fantastiske menneskene på toppen. De ble en integrert del av forestillingen og vi laget også et fellesnummer som besto av dansere, det ukrainske koret og rumensk folkevise, sier Kulseng.

Å delta på en forestilling var kanskje ikke noe alle var like forberedt på. I siste liten måtte produsenten kjøpe noen herreskjorter da det viste seg at mange ikke hadde finklær til å stille på scenen med.

Ukrainsk kor pa scenen

Det ble mange tårer fra scenen og publikum da de sto der rak i ryggen og sang nasjonalsangen

Premiere

Klokken nærmer seg 17.00 og hovedscenen i Nordland teater fylles opp. Først ut er nummeret "Sirkus fra hele verden" med femteklassinger fra den lokale skolen, deretter skal koret til pers.

En medley med sju ukrainske folkeviser står på programmet, før de avslutter med den ukrainske nasjonalsangen.

Det er ukrainere både backstage og i salen. Når alle synger med på nasjonalsangen er det ikke et tørt øye å se.

En av deltakerne sa at det føltes som om hun hadde fått livet tilbake.

Elisabeth Kulseng, produsent

– De framsto som et profesjonelt kor som har øvd i åresvis, sier en tydelig stolt produsent Elisabeth Kulseng.

– Det ble mange tårer fra scenen og publikum når de sto der rak i ryggen og sang. En av deltakerne sa at det føltes som om hun hadde fått livet tilbake.

Veien videre

Etter tre forestillinger gikk koret hver sin vei, men Kulseng skal jobbe videre med finansiering for å kunne videreføre denne møteplassen som betyr så uendelig mye for de ukrainske deltakerne.

– Det å kunne skape en sosial møteplass for mennesker som har det veldig vanskelig for tiden har vært helt nydelig, og vi ønsker så inderlig å kunne videreføre prosjektet, sier Kulseng avslutningsvis.

Ukrainsk familiekor er støttet av Musikkens studieforbund gjennom Kulturfellesskap for ukrainske flyktninger finansiert av Sparebankstiftelsen DNB.