Nyheter  Tirsdag 29. september 2020

- Vi er Norges eneste orkester heltidslønnet av NAV

Med dette bildet vant Follo seniororkester prisen for det beste bildet i vår fotokonkurranse. Vi tok en prat med fotografen for å bli bedre kjent med ham og orkesteret.

Follo seniorkester_pauker

Bjørg Riise i Follo seniororkester viser gjensynsglede

- Per Solrud, du har tatt bildet som vant vår fotokonkurranse

- Nei jøss, så hyggelig. Det var overraskende. Det ble gjort på impuls i en kort liten pause vi hadde i øvingene.

- Men du har vel tatt bilder før?

- Åja. Jeg tok svennebrevet som fotograf i 1964 og har jobbet som portrettfotograf, barn, bryllup og familiebilder, siden begynnelsen av 60-tallet.

Men du, fortell litt om Follo seniororkester

- For å sitere vår dyktige dirigent, Kjell Martinsen: Vi er norges eneste orkester heltidslønnet av NAV!

- ?

- Ja, altså vi seniorer da, pensjonister. Vi er sikkert også det eneste amatørorkesteret som øver og har de fleste konserter på dagtid. Snittalderen er langt oppi 70-årene og det er mange pensjonerte orkestermusikere i orkesteret vårt.

- Det var litt av et blinkskudd du fikk av paukisten, Bjørg Rise, der. Det ser virkelig ut som om hun er glad for å se deg.

- Vi står i bakerste rekke begge to. Hun spiller pauker og jeg slagverk, så vi er godt kjent.

- Men med så stor korpsbesetning og pensjonister i rekkene så er det vel stor risiko med smittefaren for koronaviruset? Dere må jo ha merket litt frafall på øvelsene?

- Vi øver i Kolben kulturhus, og nå får vi lov til å bruke konsertsalen så der er det mer enn god nok plass til alle. Og det er ikke mange vi savner på øvelsene, vi har full besetning på alle instrumentgrupper. Vi vil jo ikke være uten musikken, vet du. Det frisker opp hodet på en gammel pensjonist. Det er sånn vi holder hodet klart.

- Nå vinner dere 5000 kroner takket være ditt blinkskudd. Hva skal dere bruke pengene på?

- Det må du spørre styret om. Dette går på fellesskapet. Vi bruker jo ellers penger på å leie inn solister på konsertene betale husleie for å øve, sånne ting, men dette må styret få si noe om

- Men det er veldig hyggelig at vi kunne få premie, altså. Jeg tenkte ikke over det en gang. Jeg tok bare med meg speilrefleksapparatet og knipset litt.

Solrud tok også flere bilder på Follo seniororkesters øvelser denne mandag formiddagen.

Follo seniororkester1 foto Per Solrud

Fra venstre: Kirsti Andersen og Mette Andersen

Klarinettrekka er klar til dyst

Follo seniororkester2 foto Per Solrud

Fra venstre: Terje Brachel, Euphonium og Tore Simonsen, Tuba

Follo seniororkester er godt bemannet på grovmessing.