Nyheter  Mandag 6. september 2021

Nå åpner musikklivet dørene, og feirer seg selv med «Musikklivets uke»

Denne uka samles tusenvis av barn, unge og voksne for å spre sang- og spilleglede igjen etter lang tid med koronarestriksjoner og nedstenginger.

Facebookcover event privat mob desktop 2

Musikklivets uke blir gjennomført 6.-12. september.

I over 18 måneder har musikklivet stått stille i store deler av landet. Når alle landets kor, korps, orkestre og øvingsfellesskap har levd med strenge smitteverntiltak over så lang tid, har dette fått konsekvenser for mange.

Halvparten av lagene er redd for å miste minst 20 prosent av medlemmene, og to av tre lag har opplevd rekruttering som vanskelig under koronapandemien. Når vi samtidig vet at deltakelse i musikklivet er nyttig for helsen, samfunnet og publikummet, ønsker vi å nå å vise frem alle disse fantastiske sidene ved musikkfrivilligheten.

Musikklivets uke er en feiring for kor, korps, øvingsfelleskap og orkestre over hele landet. Feiringen gjennomføres ved at de gjør det de liker best – spre sang- og spilleglede igjen. Noen gjør ekstra stas på seg selv ved å arrangere åpne øvelser. Andre feirer gjenåpningen med å holde sin første konsert på mange måneder.

Liv Bakke Kvinlog

Styreleder i Musikkens studieforbund, Liv Bakke Kvinlog.

– Et stort savn

– Å synge og spille sammen er uvurderlig for mange og har vært et stort savn. Vi vet at musikklivet betyr svært mye både for lokalsamfunnene og for de som er med, sier Liv Bakke Kvinlog, styreleder i Musikkens studieforbund som sammen med Norsk musikkråd står bak Musikklivets uke.

– Nå kan vi endelig se lyset i enden av tunnelen. Dette har hele Norges musikkfrivillighet sett frem til i lang tid, og mange trekker nå en lettelsens sukk når de endelig kan gå i gang med sine faste musikkaktiviteter igjen.

I juni lanserte Norsk musikkråd to rapporter som fastslår de positive effektene av å drive med musikk. Disse viser at musikkdeltakelse fører til både bedre helse, lengre levetid, lavere blodtrykk og bedre konsentrasjonsevner.

BD BB 5 crop

Styreleder i Norsk musikkråd, Bjørgulv Borgundvaag.

Medisin mot ensomhet

– Koronapandemien forsterket et av våre alvorligste samfunnsproblemer, nemlig ensomhet. Vi vet at musikken skaper et inkluderende fellesskap, og det har aldri vært viktigere å høste disse fordelene, fastslår styreleder i Norsk musikkråd, Bjørgulv Vinje Borgundvaag.

– Musikklivets uke handler om å feire gleden og kraften musikken gir oss, noe vi håper så mange som mulig kan få kjenne på, avslutter han.

Musikklivets uke arrangeres 6.-12. september. Ønsker ditt musikklag å delta? Les hvordan her.