Nyheter  Tirsdag 7. juli 2020

Forsker på spredning av dråper fra sang og blåseinstrumenter

Sammen med SINTEF, FHI og flere musikkorganisasjoner er Norsk musikkråd med i forskningsprosjektet som vil gi økt innsikt i om musikkøvelse i seg selv gir økt smitterisiko.

Tubaistsmitte

Et høyhastighetskamera tar bilder av spyttdråper ved forskjellige aktiviter.

Forskningsprosjektet foregår på Sintef i Oslo, og ser på hvor langt og i hvilken mengde spyttdråper sprer seg ved sang, tale og spilling på blåseinstrumenter. Fredag var Aftenposten på besøk hos prosjektet.

– Vi ønsker å ha svar på om det er farligere med musisering og sang enn ved vanlig samvær med tanke på potensiell smitte av koronavirus, sier generalsekretær i Norges Korforbund, Åsmund Mæhle, til avisa. Han er koordinator for musikkorganisasjonen som har bestilt forskningsprosjektet.

I samarbeid med flere musikkorganisasjoner har Norsk musikkråd utarbeidet en smittevernveileder som gir anbefalinger til avstand mellom utøvere. Nå ønsker musikklivet å vite hva som er trygg avstand mellom musikere og sangere.

Måler fart og lengde på spyttdråper

Seniorforsker Jon Tschudi tar 100 bilder i sekundet for å måle fart og lengde på spyttdråpene ved forskjellige aktiviteter. I tillegg til sang og spill på blåseinstrumenter, måler Sintef vanlig tale og deklamasjon av dikt ved forskjellige avstander. En sopran, en tubaist, en klarinettist og en fløytist har vært innom forskningslaboratoriet så langt.

– Vi kunne ikke se noe dråper fra tubaen, men vi så en real dråpedusj da tubaisten spilte på bare munnstykket, forteller forsker og prosjektleder ved Sintef, Tim Dunker til Aftenposten.

Han påpeker at det er for tidlig å trekke noen konklusjoner, men forteller at det kom masse dråper da sopranen sang konsonanter.

Floytesmitte

Sintef måler spyttdråper fra sang og spill på tuba, fløyte og klarinett.

Interesse fra Folkehelseinstituttet

Det er ikke bare musikklivet som har interesse av forskningsprosjektet. Folkehelseinstituttet er også spent på resultatene.

– Forskningen kan gi oss mer kunnskap om både størrelsen på dråper og hvor langt de vandrer i enhver form for interaksjon mellom mennesker, sier overlege Ernst Kristian Rødland ved avdeling for smittevern og beredskap på FHI til Aftenposten. Han forteller at det meste av smitte skjer innad i familien.

– Mesteparten av smitte forgår inne når man har kontakt over lengre tid. Hvis alle kor- og sangøvelser foregikk utendørs ville alle vært veldig trygge, sier han.

Musikklivet vil ta nødvendige forholdsregler

– Det spekuleres mye om sang og smitte av koronavirus, men foreløpig er det lite forskning, sier Åsmund Mæhle i Norges Korforbund. Han forteller at han enda ikke har lest studier som viser at sangen i seg selv er verre enn snakking.

– For sterke restriksjoner for musikklivet gir negative effekter for enkeltmennesket og lokalsamfunn, fortsetter han, og understreker at smitteverntiltakene må være gode nok.

– Nå er vi spent på resultatene og vil ta forholdsregler deretter.

Forskningsprosjektet er bestilt av:

• Norsk musikkråd
  • Musikkens studieforbund