Ung kirkesang - Ung dirigent

Ung kirkesang har siden 2009 holdt dirigentkurs for unge korsangere – kantorilederkurs. Samtidig med at kursene har blitt holdt har det blitt utviklet et nivådelt kursopplegg, nivå 1 – 4. Hvert nivå går over minst to helgesamlinger. Opplegget er for korsangere fra 10 til ca 15 år, og det undervises i direksjon, notelære, spill på instrument, stemmebruk, repertoar, organisasjon og trosopplæring. Korledere – de fleste kantorer- er kursholdere. Etter hvert har flere kursdeltakere kommet gjennom hele kursrekken. Mange av dem ønsker fremdeles å være en del av kursmiljøet. I kantorilederopplæringen er fokuset på at deltakerne skal få lære direksjonsfaget med de tilhørende emnene som må til for å kunne være kordirigent, for eksempel hjelpedirigent i eget kor. Ung kirkesang har ønsket å lage et oppfølgingsopplegg for de som er ferdig med kantorileder - Ung dirigent - fra ca 15 år, som fokuserer på hvordan disse unge dirigentene skal lære å lære bort. For ca et år siden startet vi så vidt med dette arbeidet, kurs som vi kaller Ung dirigent.