Til forsvar for Forsvarets musikk

07.04.2016 12:49 Skrevet av Ludvig Claeson

Musikkens studieforbund og Norsk musikkråd har sendt innspill til Forsvarsdepartementet og Kulturdepartementet i anledning forslaget om å kutte kraftig i Forsvarets musikk.

/share/mime/48/pdf.png Brev til departementene
(horing-forsvarets-musikk-nmr-msf.pdf, 285kB)

Jon G. Olsen gjenvalgt som styreleder i Musikkens studieforbund

- Norge trenger aktive, velfungerende studieforbund. Musikkens studieforbund er et veldrevet, effektivt og velfungerende studieforbund. Vi er spesialister på lokalt musikkliv, sa styreleder Jon G. Olsen i sin åpningstale til Musikkens studieforbunds Representantskapsmøte i Molde 20. mai. Han ønsket mer enn 70 delegater og observatører velkommen til behandling av årsmelding, regnskap og en ny felles Strategi- og handlingsplan 2017- 2019 for MSF og Norsk musikkråd.

Jon G. Olsen gjenvalgt som styreleder i Musikkens studieforbund - les hele saken

Kurstilskudd for høsten 2016

Kurstilskudd for høstkurs 2016 er nå utbetalt.

Til sammen 6 600 000 kr er fordelt på over 1 700 kurs.

Kurstilskudd for høsten 2016 - les hele saken

Fullt gjennomslag for krav om egnede lokaler

Musikkens studieforbunds forslag om at kommuner og fylkeskommuner skal stille egnede lokaler til disposisjon for aktivitet i frivillige lag og foreninger fikk enstemmig tilslutning på årsmøtet i Frivillighet Norge i går. Som nytt punkt i handlingsprogrammet heter det nå at Frivillighet Norge skal jobbe for at kommuner og fylkeskommuner stiller egnede lokaler til disposisjon for aktiviteter i frivillige lag og foreninger.

Fullt gjennomslag for krav om egnede lokaler - les hele saken

Økning til 176 112 studietimer i 2015!

Lag og medlemsorganisasjoner i Musikkens studieforbund har hatt en økning i kurstimer på 4,58 prosent i 2015. Vi ser økt kursaktivitet i mange fylker, og er glade for at stadig flere lokale lag registrerer sin kursaktivitet hos oss.

Økning til 176 112 studietimer i 2015! - les hele saken

Fem prosent økning i studietimer i 2014!

Musikkens studieforbund kunne innrapportere i alt 168 407 kurstimer for 2014. Dette er en økning fra året før på fem prosent. Våre medlemsorganisasjoner og lag gjennomførte kurs i 266 av landets kommuner i fjor. Men hvilken organisasjon hadde flest studietimer? Og i hvilket fylke var det flest kurs?

Fem prosent økning i studietimer i 2014! - les hele saken

Tilskudd til landsomfattende kurs i MSF - søknadsfrist 29. februar

Medlemsorganisasjonene i Musikkens studieforbund kan nå søke ekstra tilskudd til sine landsomfattende kurs som skal gjennomføres i 2016.
For landsomfattende kurs gjelder samme regler for antall kurstimer og deltakere som for ordinære voksenopplæringskurs innenfor lov om voksenopplæring.

Enkeltstående lag (kor, band osv) kan IKKE søke ekstra tilskudd gjennom denne ordningen.
Søknad sendes på eget skjema til msf@musikk.no innen 29. februar.

Tilskudd til landsomfattende kurs i MSF - søknadsfrist 29. februar - les hele saken

Dramatisk budsjettkutt til frivillig opplæringsvirksomhet!

Skriv under på kampanjen mot studieforbundskuttet i statsbudsjettet 2015! Signer her!

Musikkens studieforbund og Norsk musikkråd, samlet til ledermøte 18. – 19. oktober, er bekymret over det foreslåtte kuttet til studieforbundene og det frivillige musikklivet, og sender nå opprop til politikerne om studieforbundstilskuddet.

Høyre og Fremskrittspartiet foreslår i sitt statsbudsjett å kutte tilskuddet til opplæring i studieforbund og frivillige organisasjoner med 40 millioner – som tilsvarer 20% mindre til kurs i 2015.

Dramatisk budsjettkutt til frivillig opplæringsvirksomhet! - les hele saken

Klar for nytt kursår - søk tilskudd gjennom Musikkens studieforbund nå!

Vi ønsker velkommen til et nytt år med spennende og inspirerende kurs for alle lag og grupper i våre medlemsorganisasjoner. Husk at koret, bandet, laget eller gruppen kan få støtte til kursaktivitet. Tilskudd til kursene søkes som vanlig gjennom KursAdmin.

Klar for nytt kursår - søk tilskudd gjennom Musikkens studieforbund nå! - les hele saken

Kurstilskuddet: Hva betyr det for lagets økonomi og aktivitet?

Denne uka starter en undersøkelse for å finne ut hvordan kurstilskuddet bidrar til arrangørenes økonomi. VOX, fagetaten under Kunnskapsdepartementet som forvalter tilskuddene til studieforbund, har engasjert Oxford Research og BDO AS til å gjennomføre undersøkelsen. Innen utgangen av oktober skal de evaluere hvilken rolle og betydning tilskuddet til voksenopplæring har for den enkelte kursarrangør.

Kurstilskuddet: Hva betyr det for lagets økonomi og aktivitet? - les hele saken

Synliggjøring av voksenperspektivet i musikkopplæringen

Musikkens studieforbund er med i Norsk Musikkpedagogisk union (NMU). Katarina I. de Brisis, rådgiver i Musikkens studieforbund, og styreleder i NMU denne perioden, forteller at unionen nylig vedtok fem postulater som grunnlag for sitt politiske arbeid.

«Tradisjonelt sett tenker man kanskje først og fremst på barn og unge når man diskuterer pedagogikk», sier de Brisis. «For oss i MSF har det vært viktig å få synliggjort voksenopplæringsperspektivet også innen musikkopplæringen. Estetisk kompetanse og god opplæring i musikk og kultur for alle barn og voksne er grunnlaget for arbeidet vårt, enten vi jobber med offentlige, private eller frivillige opplæringstilbud.»

Synliggjøring av voksenperspektivet i musikkopplæringen - les hele saken

MSF er tilknyttet