Rammeplan for kulturskolen: Musikkens studieforbund og Norsk musikkråd med felles høringsuttalelse

27.08.2014 13:37 Skrevet av Mari Tangen

MSF og NMR med fylkesledd sendte 19.juni felles høringsuttalelse til rammeplan for kulturskolen.

I høringsuttalelsen har vi blant annet påpekt følgende:
Kulturskolen som ressurssenter er viktig for det frivillige kulturlivet på mange områder. Dels som en opplæringsarena for instrumentalister som også er medlemmer i lag/foreninger (orkestre, kor, korps, band osv.), dels som leverandør av dirigent/instruktører til lag/foreninger og dels som et sted lag/foreninger kan få musikkfaglige/pedagogiske råd og veiledning. Det er viktig at både lag/foreninger for barn, unge og voksne får muligheter til å kjøpe opplæringstjenester til subsidierte priser og at dette tydeliggjøres i rammeplanen som et krav til en type tjeneste kulturskolene skal «levere» som ressurssenter.
Vi ser det som svært positivt at det utarbeides en rammeplan for kulturskolen. Kulturskolenes rolle som lokalt ressurssenter er svært viktig for å sikre en god utvikling av det frivillige musikklivet i kommunene.
Vi mener at forslaget til rammeplan i for liten grad skisserer hvordan kulturskolen skal være et ressurssenter, og ønsker like klare retningslinjer på dette punktet som for kulturskolenes «egenaktivitet».
Les hele høringsuttalelsen!

Søk støtte til pedagogisk utviklingsarbeid i MSF - 2019 - 2020

Medlemsorganisasjoner og fylkesledd i Musikkens studieforbund kan søke støtte til pedagogisk utviklingsarbeid innenfor voksenopplæring. For perioden 2019-2020 er det en samlet ramme på kr. 1 000 000 for tilskudd.

Søknadsfrist for tilskudd til pedagogisk utviklingsarbeid 2019-2020 er tirsdag 5. februar 2019.

Tilskudd vil bli fordelt på styremøte i MSF i
uke 9.

Søk støtte til pedagogisk utviklingsarbeid i MSF - 2019 - 2020 - les hele saken

Kurstilskuddene utbetalt!

Vi har nå utbetalt 7 230 000 kroner i kurstilskudd fordelt på over 1800 kurs høsthalvåret 2017. Mer enn 1200 lokale arrangører får med dette tilskudd i kassa for å fortsette den viktige opplæringsaktiviteten over hele landet.

Kurstilskuddene utbetalt! - les hele saken

Musikkens studieforbund (MSF) har nå rapportert alle kurstimer for 2017. Det har vært kurs i alle landets fylker, og i 266 kommuner. Samlet har medlemslagene gjennomført over 3500 kurs på til sammen 184 000 timer, en økning på 2% fra foregående år.

Tallenes tale er klar: Opplæring i musikk er mer etterspurt enn noen gang, innen alle sjangere, i alle deler av landet! - les hele saken

Tilskudd til landsomfattende kurs i MSF - søknadsfrist 22. februar

Medlemsorganisasjonene i Musikkens studieforbund kan nå søke ekstra tilskudd til sine landsomfattende kurs som skal gjennomføres i 2018.
For landsomfattende kurs gjelder samme regler for antall kurstimer og deltakere som for ordinære voksenopplæringskurs innenfor lov om voksenopplæring.

Enkeltstående lag (kor, band osv) kan IKKE søke ekstra tilskudd gjennom denne ordningen.
Søknad sendes på eget skjema til msf@musikk.no innen 22. februar.

Tilskudd til landsomfattende kurs i MSF - søknadsfrist 22. februar - les hele saken

Fullt gjennomslag for krav om egnede lokaler

Musikkens studieforbunds forslag om at kommuner og fylkeskommuner skal stille egnede lokaler til disposisjon for aktivitet i frivillige lag og foreninger fikk enstemmig tilslutning på årsmøtet i Frivillighet Norge i går. Som nytt punkt i handlingsprogrammet heter det nå at Frivillighet Norge skal jobbe for at kommuner og fylkeskommuner stiller egnede lokaler til disposisjon for aktiviteter i frivillige lag og foreninger.

Fullt gjennomslag for krav om egnede lokaler - les hele saken

Økning til 176 112 studietimer i 2015!

Lag og medlemsorganisasjoner i Musikkens studieforbund har hatt en økning i kurstimer på 4,58 prosent i 2015. Vi ser økt kursaktivitet i mange fylker, og er glade for at stadig flere lokale lag registrerer sin kursaktivitet hos oss.

Økning til 176 112 studietimer i 2015! - les hele saken

Til forsvar for Forsvarets musikk

Musikkens studieforbund og Norsk musikkråd har sendt innspill til Forsvarsdepartementet og Kulturdepartementet i anledning forslaget om å kutte kraftig i Forsvarets musikk.

Til forsvar for Forsvarets musikk - les hele saken

Fem prosent økning i studietimer i 2014!

Musikkens studieforbund kunne innrapportere i alt 168 407 kurstimer for 2014. Dette er en økning fra året før på fem prosent. Våre medlemsorganisasjoner og lag gjennomførte kurs i 266 av landets kommuner i fjor. Men hvilken organisasjon hadde flest studietimer? Og i hvilket fylke var det flest kurs?

Fem prosent økning i studietimer i 2014! - les hele saken

Dramatisk budsjettkutt til frivillig opplæringsvirksomhet!

Skriv under på kampanjen mot studieforbundskuttet i statsbudsjettet 2015! Signer her!

Musikkens studieforbund og Norsk musikkråd, samlet til ledermøte 18. – 19. oktober, er bekymret over det foreslåtte kuttet til studieforbundene og det frivillige musikklivet, og sender nå opprop til politikerne om studieforbundstilskuddet.

Høyre og Fremskrittspartiet foreslår i sitt statsbudsjett å kutte tilskuddet til opplæring i studieforbund og frivillige organisasjoner med 40 millioner – som tilsvarer 20% mindre til kurs i 2015.

Dramatisk budsjettkutt til frivillig opplæringsvirksomhet! - les hele saken

Klar for nytt kursår - søk tilskudd gjennom Musikkens studieforbund nå!

Vi ønsker velkommen til et nytt år med spennende og inspirerende kurs for alle lag og grupper i våre medlemsorganisasjoner. Husk at koret, bandet, laget eller gruppen kan få støtte til kursaktivitet. Tilskudd til kursene søkes som vanlig gjennom KursAdmin.

Klar for nytt kursår - søk tilskudd gjennom Musikkens studieforbund nå! - les hele saken

Kurstilskuddet: Hva betyr det for lagets økonomi og aktivitet?

Denne uka starter en undersøkelse for å finne ut hvordan kurstilskuddet bidrar til arrangørenes økonomi. VOX, fagetaten under Kunnskapsdepartementet som forvalter tilskuddene til studieforbund, har engasjert Oxford Research og BDO AS til å gjennomføre undersøkelsen. Innen utgangen av oktober skal de evaluere hvilken rolle og betydning tilskuddet til voksenopplæring har for den enkelte kursarrangør.

Kurstilskuddet: Hva betyr det for lagets økonomi og aktivitet? - les hele saken

Synliggjøring av voksenperspektivet i musikkopplæringen

Musikkens studieforbund er med i Norsk Musikkpedagogisk union (NMU). Katarina I. de Brisis, rådgiver i Musikkens studieforbund, og styreleder i NMU denne perioden, forteller at unionen nylig vedtok fem postulater som grunnlag for sitt politiske arbeid.

«Tradisjonelt sett tenker man kanskje først og fremst på barn og unge når man diskuterer pedagogikk», sier de Brisis. «For oss i MSF har det vært viktig å få synliggjort voksenopplæringsperspektivet også innen musikkopplæringen. Estetisk kompetanse og god opplæring i musikk og kultur for alle barn og voksne er grunnlaget for arbeidet vårt, enten vi jobber med offentlige, private eller frivillige opplæringstilbud.»

Synliggjøring av voksenperspektivet i musikkopplæringen - les hele saken

MSF er tilknyttet