Strategi- og handlingsplan 2015 - 2017

Vedtatt på Musikkens studieforbunds Representantskapsmøte og Norsk musikkråds Musikkting 29. - 31. mai 2015

Norsk musikkråd og Musikkens studieforbund er to sentrale organisasjoner for kulturlivet og musikklivet generelt og det frivillige musikklivet spesielt. De to organisasjonene har stort sett samme medlemsorganisasjoner, og arbeider for å fremme musikklivets interesser, med ulike virkemidler og forskjellig hovedfokus. For å synliggjøre sammenhengen i organisasjonenes arbeid, og vise at de gjensidig styrker hverandre, vedtok begge organisasjonene på sine landsmøter i 2015 et felles strategi- og handlingsplan. Dette vil også i seg selv styrke samarbeidet mellom de to organisasjonene, effektivisere arbeidet og øke organisasjonenes kulturpolitiske innflytelse.

Kulturloven av 2007 slår fast myndighetenes nasjonale, regionale og lokale kulturpolitiske ansvar. Voksenopplæringsloven fra 2010 setter klare mål for studieforbundenes arbeid, både i et samfunns-, organisasjons- og privat perspektiv. Medlemsorganisasjonene med sine fylkesledd og lokale lag, fylkesmusikkrådene og de lokale musikkrådene spiller sentrale roller for at Kulturlovens og Voksenopplæringslovens intensjoner skal bli ivaretatt og for at musikk- og kulturlivet skal få løft på alle forvaltningsnivåer.

Strategi- og handlingsplanen er bygget opp med verdigrunnlag, formål, strategisk grunnlag og et handlingsprogram som skisserer hovedmål for arbeidet de neste to år. Planen gjelder for Norsk musikkråd og Musikkens studieforbund, og er også retningsgivende for medlemsorganisasjoner, fylkesmusikkråd og lokale musikkråd.

Les hele Strategi- og handlingsplanen her:

/share/mime/48/pdf.png Strategi og handlingsplan 2015-17
(strategi-og-handlingsprogram_nmr-msf_2015-2017_11-desember-2015.pdf, 201kB)