Ut på spillejobb!

25.01.2017 10:52 Skrevet av

Hvordan gjøre dette best mulig?

Mange band er ofte for "sløve" med å forberede seg til en spillejobb. Ta dette alvorlig, det er lite morsomt å stå foran et publikum hvis noe av utstyret er glemt hjemme, eller dere kommer for seint til arrangementet fordi dere glemte å se godt nok på når det hele skulle starte - eller ikke visste at reisa tok så lang tid! Gå derfor nøye gjennom alt ditt utstyr før du drar på jobb, og pass på at alt er i orden. Ofte har bassister og gitarister gamle strenger som det nesten ikke er lyd i, og da er det på tide å skifte strengesett. Er det slik at du ofte ryker strenger når du spiller, børe du ha ett par ekstra sett med strenger med deg. Det beste er om du har to instrumenter, slik at du kan skifte fort uten at bandet får for lange pauser. Trommeslagere må passe på at skinnene ikke er for gamle og råtne slik at de ryker midt i en låt (og husk ekstra stikker!)

Ledninger er også ofte et problem. Pass på at disse fungerer, og at alle kontakter fungerer. Det er pinlig for et band at lyden blir borte på jobb fordi du har glemt å sjekke at alle ledningene og kontaktene dine fungerer. Ta gjerne med ekstra ledninger og kontakter. Mange bruker effektbokser, særlig gitarister. Sjekk at disse er i orden - ellers kan de lage mye ulyd. Ofte blir disse boksen drevet av batteri, pass derfor på at det er "friske" batterier i boksene, og ha alltid et par ekstra batterier for hånden......

Sound check
"Sound check" er det å sette opp PA og utstyr, sjekke at dette er i orden og sette lyden. Ta dere god tid til sound check i tilfelle det skulle oppstå et eller annet problem (og det gjør det stort sett alltid....). Band som bruker tid på lydprøver etter at dørene åpnes for publikum er det verste arrangører og publikum vet.

Når alt utstyret er satt opp og fungerer, og lydtekniker har lyd på alle instrumentene i PA-anlegget, lønner det seg å spille gjennom hele låter slik at tekniker kan mikse bandet sammen, og at dere kan gi tekniker signaler om hvordan dere vil ha monitormiksen. Dette er forhold som tekniker som regel er klar over, pass derfor på at dere har et så godt samarbeide med tekniker som mulig, og la han/hun rettlede dere i forhold til hva dere skal gjøre på en sound check. La tekniker fortelle hvor høyt dere bør ha deres egne forsterkere på scenen! Det er fristende med veldig høy scenelyd, men det ødelegger lyden ut til publikum. Lær dere å spille lavere på scenen, det gjør faktisk lyden ut mye bedre!

Hva bør dere passe på før dere går på scenen?
Når forholdene er lagt til rette for at dere skal kunne begynne å spille for publikum, er det noen tinge som er viktig å være klar over. De fleste musikere har litt "nerver" før de begynner å spille. Pass derfor på at alle instrumentene er stemt. Bruk en stemmeboks, det er alltid lettest og best. Sure instrumenter gir et svært negativt bilde av bandet, og band som stemmer for mye på scenen får et utålmodig publikum. Nerver medfører også at du går på do oftere enn vanlig, og at du begynner å svette i hendene. Gå derfor på do, og gjør skikkelig ifra deg før du går på scenen, og vask hendene godt.

For dere som synger i bandet er det ekstra viktig å varme opp før dere begynner å synge. Det finnes mange ulike øvelser til dette. Oppvarming bør alle gjøre, lær deg noen enkle øvelser på instrumentet som du kan spille "tørt" slik at du er ordentlig oppvarmet i fingrene. (Men ikke gjør dette for mye, slik at du blir sliten før dere går på scenen.....)

Det er helt normalt å ha nerver før du går på scenen. Ikke vær redd for det. Nerver kan føre til at bandet skjerper seg ekstra av redsel for ikke å "drite seg ut".

Forutsetninger for å gjøre en god spillejobb
Mange band erfarer at det er først når de er kommet på scenen og har begynt å spille at de oppdager at ting kunne vært gjort på en annen måte. Men da er det unektelig for seint.....Her er noen tips å tenke på:

Kommunikasjon på scenen er viktig. Pass på at dere er plassert slik i forhold til hverandre at dere har øyekontakt. For en bassist er det viktig å være slik plassert at han kan se basstrommebeinet til trommeslageren om han skulle falle ut av "grooven", på samme måte er det viktig for trommeslageren å ha kontakt med bassisten og ikke gjemme seg bak f.eks. cymbalene. Gitarist og vokalist bør også ha nær kontakt - i alle fall bør vokalisten lett ha kontakt med alle i bandet for å kunne signalisere opptelling, overganger osv.

Scenebildet er viktig for hvordan publikum oppfatter bandet. Rydd unna alle uvesentligheter som kasser og kofferter, legg ledningene pent, og bruk tid på å sette riktig og passende lys. Etter at dere har funnet en oppstilling på scenen slik at dere kommuniserer innad i bandet, er det viktig å ta hensyn til hvordan bandet tar seg ut for publikum. Mange er redd for å bli sett, og plasserer seg derfor etter hverandre på scenen. Dette ser rotete og lite publikumsvennlig ut. Utnytt plassen på scenen slik at dere kommuniserer med hverandre og publikum.

Lytting på scenen er viktig for hvordan bandet spiller. Vanligvis brukes tida på sound check til å sette monitorlyd som tilfredsstiller hele bandet. Men nerver og masse publikum kan gjøre at lyden høres helt annerledes ut enn på lydprøvene. Da er det viktig at du kan kommunisere med de andre i bandet hvis du faller ut, slik at en av de andre kan hjelpe deg inn i låta igjen. Dette skjer ofte fordi band ikke har forberedt seg godt nok på sound check.

Over scenekanten. Mange band står på en scene der medlemmene i bandet spiller for hverandre. De har problemer med å formidle musikken sin utover scenekanten. Dette har ofte sammenheng med at bandet som spiller ikke har forberedt seg godt nok, kan være plaget av tekniske problemer, og problemer seg i mellom. Husk at dere spiller for publikum. Har dere forberedt dere nok, er alle forutsetninger tilstede for at dere skal kunne gjøre en god jobb, og få formidlet musikken deres ut over scenekanten til publikum.

Lykke til!

Her er noen ekstra tips fra Are Fevang og Espen Lima:

Hvordan får du bandet ditt til å låte bedre enn andre band på samme konsert?

Gitaristen

Bassisten

Trommeslageren

Vokalisten

Hvorfor låter det annerledes under konserten enn på lydprøvene?

Sørg for at dere kan spille låtene så godt at dårlig lyd ikke gjør dere dårligere. Stol på at lyden ut er bedre enn det dere hører på scenen. Det er tross alt publikum dere spiller konsert for.

Andre gode tips om spillejobber fra Rock City i Kristiansand

Mal på spillekontrakt finner du her

Vi skal i studio!

Hva må dere tenke på før dere setter foten innenfor studiodøra, og hvordan får dere benyttet tiden best mulig?

Vi skal i studio! - les hele saken

Skal dere spille konsert?

La folk få vite om det! Legg ut konserten på Konsert - kalenderen for Akershus og Norge.

Skal dere spille konsert? - les hele saken

Drift av bandet

Hvem skal gjøre hva? Og hva må dere huske på?

Drift av bandet - les hele saken

Hvordan skrive en god pressemelding?

Brak har skrevet en god mal på dette. Utarbeidet av tidligere leder Line Endresen.

Hvordan skrive en god pressemelding? - les hele saken

Hvordan lykkes bedre enn andre band?

Her er en noen gode tips for dere som ønsker å nå litt lenger enn andre band dere kjenner....

Hvordan lykkes bedre enn andre band? - les hele saken

Hva gjør en manager?

Trenger dere en manager i bandet? Her har vi en liten forklaring, hentet fra Kristiansand Rock City sine sider.

Hva gjør en manager? - les hele saken

MSF er tilknyttet