Foto: Anne Gro Ballestad - Agderposten

Viktig seier for musikkbyen Arendal

31.08.2017 12:13 Skrevet av Aust-Agder musikkråd

Torsdag 31. august er en merkedag for musikklivet i Arendal for da vedtok Arendal bystyre enstemmig at kulturskolen og fritidsmusikklivet skal få nye lokaler i byen! 16 års kamp for å få egnede øvingslokaler har nå tatt et gigantskritt i riktig retning, og i 2019 kan kulturskolen og store deler av byens musikkliv flytte inn i Kanalgården. Dette vil bli et stort løft og lokalene vil kunne ta unna svært mange musikklag som i dag øver i uegnede og tildels helseskadelige lokaler. Vi kan også glede oss over at nye Roligheten skole på Tromøya også vil få øvingslokaler for korps og andre musikklag når den står ferdig, - og at Stuenes skole på Saltrød som ble åpnet i 2015, også har øvingsfasiliteter for korps, kor, band og andre musikklag. På sikt håper vi at også de andre skolekretsene får gode lokaler til sine skolekorps, musikkgrupper og til kulturskolens desentraliserte undervisningstilbud. Vi gratulerer Arendals musikkliv med dagen, - og lover at Aust-Agder musikkråd skal fortsette arbeidet for å få fylkets kommuner til å satse på utbedring og nybygg av gode øvingslokaler for musikklivet! HER kan du lese Agderpostens oppslag om bystyrevedtaket.

Her kan du lese Agderpostens oppslag om dagens bystyrevedtak: http://www.agderposten.no/kultur/endelig-egne-lokaler-dette-har-vi-kjempet-for-siden-2001-sier-kulturskole-lerer-1.2148524

Kortreist kammermusikk med Agder Camerata

I perioden 26. oktober til 4. november turnerer Agder Camerata med kortreist kammermusikk i Agderfylkene, Buskerud, Hedmark og Oslo. Hele 9 konsertsteder står på programmet herav 1 skolekonsert og 8 offentlige konserter.
Årets utgave av Agder Camerata har en utradisjonell og spennende besetning som skaper stor klangrikdom og variasjon.  Ensemblet består av fiolin, cello, saxofon, gitar og piano, noe som har gitt komponistene som leverer musikk til turnéen spennende utfordringer. Åtte komponister fra Sørlandet har fått plass i programmet, og det blir 2 urfremføringer i løpet av turnéen. Ensemblet lover spennende og varierte kammerkonserter med en rik musikalsk fargepalett!

Kortreist kammermusikk med Agder Camerata - les hele saken

AUDITION til musikkonkurransen UNG KLASSISK TALENT

UNG KLASSISK inviterer til audition til musikkonkurransen som utgjør en sentral del av festivalen som arrangeres 14. til 17. mars 2018.
Konkurransens målgruppe er musikkutøvende ungdom i alderen 8-25 år. Konkurransen er åpen for musikkutøvere bosatt i Agderfylkene, musikkstudenter på UiA, eller musikkstudenter fra Agderfylkene som studerer andre steder. Påmelding innen 24. november. Audition arrangeres i Arendal kulturhus lørd. 13. januar 2018. Påmeldingsinfo og skjema finner du HER

AUDITION til musikkonkurransen UNG KLASSISK TALENT - les hele saken

Kulturanlegg og breddekultur

Kilde: musikk.no
Vil fotballen få alle penga? Vi stilte spørsmålet under Arendalsuka, og fikk politikere, kommentatorer og organisasjonsfolk til å hjelpe oss med svaret: Etter en kraftig opptrapping og satsing på idrettsanlegg, synes det som at det er enighet om at breddekulturen nå må få et løft. Les mer her:  http://www.musikk.no/nmr/nyheter/kulturanlegg-og-breddekultur/

Viktige søknadsfrister 1., 5. og 15. september!

Vi vil bare minne om søknadsfristen til Musikkutstyrsordningen 1. september (musikkutstyr/framføringsutstyr, musikkbinger, akustiske tiltak) - og en rekke viktige tilskuddordninger som Norsk kulturråd forvalter - frist 5. september. I tillegg er det søknadsfrist 15. sept. for Aktivitetsmidler for kor.  Ikke vent til siste dag, - søknadsportalene krever at du forbereder deg og sørger for å ha alle påkrevde vedlegg klare. Lykke til!

Musikklivet på Arendalsuka 2017

Flere aktører i musikklivet er på Arendalsuka med stand på Sam Eydes plass, kulturpolitisk debatt og arrangementer i løpet av uka. Kom innom musikklivets stand nr. 111 på Sam Eydes plass foran Arendal kultur og rådhus! I løpet av uka får du vite mer om det store nettverket som Norsk musikkråd representerer og flere av musikkrådes medlemsorganisasjoner nasjonalt, regionalt og lokalt vil ha sine økter på vår fellesstand. Få også med deg musikkrådets kulturdebatt om Ny kulturmelding onsdag 16. aug. kl 16:30 på No9 kaffe&platebar og påfølgende fest med levende musikk av bl.a. Lars Martin Myhre i teltet utenfor No9 etterpå. Vi sees!

Musikklivet på Arendalsuka 2017 - les hele saken

Arendalsuka: Debatt, stand og fest!

Kilde: Norsk musikkråd - musikk.no
Norsk musikkråd og Musikkens studieforbund vil være hjertelig tilstede under hele Arendalsuka 2017. Den etterhvert så tradisjonsrike politiske mønstringen går av stabelen 14. - 19. august. Vi kjører igang både fest og debatt, i tillegg til at vi som vanlig viser frem litt av det store mangfoldet i det musikklivet. Vi låner ut standen vår til musikkorganisasjoner som ønsker standplass noen timer - ta kontakt!

Arendalsuka: Debatt, stand og fest! - les hele saken

Risør kammermusikkfest og Risør UNG 2017

I år arrangeres Risør kammermusikkfest i perioden 28. juni - 2. juli 2017, og festivalen kan love store musikalske opplevelser i nær kontakt med musikk og musikere. Festivalen har alltid høy kvalitet og et konsertinnhold der etablerte internasjonale stjerner opptrer sammen med morgendagens solister. Slik skal det være i år også. I tillegg viderefører festivalen tilbudet for ungdom, Risør UNG, der ungdom mellom 18 og 30 år ved kjøp av festivalpass til svært gunstig pris, kr 1.000, får adgang til alle konserter, foredrag og egne tilbud under festivalen. Billettsalget er i gang og erfaringsmessig er det lurt å bestille i god tid. Programmet finner du her og på hjemmesiden www.kammermusikkfest.no.

Risør kammermusikkfest og Risør UNG 2017 - les hele saken

HUSK rapportfrist for tilskudd - senest 1. juli!

Alle dere som har søkt om kurs/ opplæringstilskudd for vårsemesteret 2017 må rapportere i Kursadmin innen 1 uke etter semesteret avsluttes og senest 1.juli for å få utbetalt tilskudd. Bruk gjerne veiledningene som du finner på lenken her, - og ta kontakt med oss på e-post aust-agder(a)musikk.no eller telefon 37 00 55 48 om du trenger hjelp eller har spørsmål. 1.juli er også tid for å sende søknad for høstsemesteret 2017. Lykke til!

HUSK rapportfrist for tilskudd - senest 1. juli! - les hele saken

Ny åndverkslov lagt fram for Stortinget

Før påske la Regjeringen fram lovproposisjon om ny åndsverklov for Storinget. Forbundsledewr i MFO Hans Ole Rian hilser lovforslaget velkommen og sier bl.a. at lovforslaget styrker opphaverens rettigheter og innebærer et mindre skjevt forhold mellom rettighetshaver og bruker, det er et godt utgangspunkt i en lov som er uhyre viktig for MFOs medlemmer.

Ny åndverkslov lagt fram for Stortinget - les hele saken

Musikklokaler - viktig revisjon av normer og anbefalinger

2017-utgaven av "Norsk musikkrås normer og anbefalinger for lokaler til musikkformål" er klar. I tillegg til mindre oppdateringer (bl.a. ny versjon av kartet over steder som er målt) har det kommet en presisering om at Norsk Standards kategori "øvecelle" ikke er egnet til musikkundervisning - dette er øverom til egenøving for 1-2 utøvere. Videre er det kommet en presisering at etterklangstiden for korpsøvelokaler bør ligge i nedre halvdel av det som NS8178 fastsetter. Vi oppfordrer alle som er engasjert i nybygg og/eller rehabilitering av lokaler der musikklivet skal øve og ha konserter, å påse at anbefalingene følges. Det vil sikre tilfredsstillende forhold for musikklivet.

Musikklokaler - viktig revisjon av normer og anbefalinger - les hele saken

Disse vant Ung klassisk talent 2017

Om lag 75 unge musikktalenter har i løpet av 4 fullspekkede festivaldager levert konserter i Arendal og Kristiansand og vist at talentutviklingsarbeidet på Sørlandet bærer frukter. Det har vært flere kammerkonserter, skolekonserter, solistkonserter med Kristiansand Symfoniorkester og ikke minst finale i Ung klassisk talent der 14 finalister deltok fredag kveld i Arendal kulturhus. Vi gratulerer alle de unge musikkutøverne med imponerende musisering, og vinnerne i finalen med velfortjente priser!

Disse vant Ung klassisk talent 2017 - les hele saken

Ung klassisk 21. til 24. mars

Talent – målbevisst øving – ungdommelig drivkraft - musikkglede
UNG KLASSISK er igjen klare for 4 dagers musikkfest der fokuset er unge musikere som utøver klassisk musikk på høyt nivå. I perioden 21. til 24. mars vil omlag 75 ungdommer innta Arendal kulturhus og Kilden Teater og Konserthus for å formidle musikkglede og ferdigheter som de har arbeidet for å perfeksjonere. Publikum kan oppleve flere kammerkonserter, konsert med solistprisvinnere i samspill med Kristiansand Symfoniorkester og ikke minst årets finale i Ung klassisk talent med 14 superfinalister. Publikum oppfordres til å benytte anledningen til å til å få med seg mange flotte konserter og støtte opp om den eneste klassiske festivalen i regionen som har unge utøvere som satsning. Ung klassisk lover store musikkopplevelser med ungdommelig spilleglede!

Ung klassisk 21. til 24. mars - les hele saken

KOMP-midlene er fordelt

Bandleirer og -seminarer, storband, folkemusikklag og organisasjoner over hele landet har gjennom KOMP fått støtte til kurs i 2017. Det kom inn 161 søknader, og 97 av disse ble tildelt støtte. Fordelingsutvalget hadde kr 1,6 millioner til disposisjon. Vi gratulerer Sørnorsk jazzsenter som fikk kr 20 000 til Ungdomsstorband, samlinger og Rytmisk fabrikk - Munkehaugen kultursenter som fikk kr 10 000 til Workshops New Orleans jazz!

Frifond kompetanse og aktivitet - søknadsfrist 15. februar

Frifond kompetanse og aktivitet er en tilskuddsordning innenfor Frifondrammen.  Støtteordningen skal gi lokale lag for og med barn og unge under 26 år mulighet til å sette inn kompetansehevende tiltak i lokallaget, realisere ekstraordinære aktiviteter, initiere og gjennomføre samarbeidsprosjekter. Søknader til inkludering, integrering, tilrettelegging og etnisk mangfold vil bli prioritert. Klikk overskrift så finner du retningslinjer og søknadsskjema.

Frifond kompetanse og aktivitet - søknadsfrist 15. februar - les hele saken

14 unge musikktalenter klare for finalen i Ung klassisk!

Musikkfestivalen Ung klassisk som arrangeres 22. til 24. mars 2017 hadde lørdag audition med unge musikktalenter fra landsdelen. Med nærmere 40 påmeldte deltakere og et skyhøyt nivå fikk fagjuryen en krevende oppgave å plukke ut de som får delta i den store finalen fredag 24.mars. I tillegg plukket de ut flere som får delta på andre spilleoppdrag under festivalen. I alt 14 unge musikere fikk plass i finalen som er inndelt i 4 aldersklasser. Det vanker premier i alle fire klasser og dessuten solistpriser som gir spilleoppdrag med Kristiansand symfoniorkester i 2018. Talentutviklingsarbeidet på Sørlandet er i god utvikling noe publikum vil kunne glede seg over under Ung klassisk 2017!

14 unge musikktalenter klare for finalen i Ung klassisk! - les hele saken

Aust-Agder musikkråd